Grädden på moset eller jästen i degen?

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att samla motiv och se den eventuella vikten av att i förskolan använda sig av musikoch rytmik för att stimulera och främja barns språkliga utveckling. Vi har även ställt oss frågan, hur tänkerpedagogerna kring den nya förskollärarutbildningen? För att undersöka vårt syfte närmare har vi genomförtsemistrukturerade samtalsintervjuer med tre pedagoger som aktivt arbetar med musik och rytmik i förskolan.Dessa tre pedagoger arbetar på olika sätt med styrda musik- och rytmiksamlingar samt genom att låta musikenoch rytmiken vara ett naturligt inslag i det vardagliga arbetet. Resultatet av vår undersökning visar attpedagogerna genom ett aktivt och genomtänkt musik- och rytmikarbete ser en koppling till barns språkligautveckling. Musiken och rytmiken bidrar med en rytm och melodi som underlättar och hjälper barnet vid dessspråkliga utveckling. Musiken och rytmiken fungerar även som ett kommunikationsmedel för att nå fram till debarn som ännu inte har ett fullt utvecklat språk. Ett arbete med musik och rytmik för att främja barnsspråkutveckling är av stor betydelse för läraryrket, då språket är en stor del av barnets hela utvecklingsprocessoch identitetsskapande. Genom musiken och rytmiken kan barns lärande stimuleras. En känsla av positivmusikalisk kommunikation hos barnet medverkar till en ökad lust att utvecklas inom många olika områden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)