Läsförmåga hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning som deltar i daglig verksamhet

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka läsförmåga hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning. Gruppen vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning bestod av 66 personer. En kontrollgrupp bestående av 36 barn mellan 7 och 12 år och en referensgrupp bestående av 14 vuxna utan intellektuell eller kommunikativ funktionsnedsättning användes. Samtliga deltagare fick genomföra ett antal språk- och läsrelaterade uppgifter. Vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning fick signifikant lägre resultat än den vuxna referensgruppen på samtliga uppgifter och signifikant lägre än kontrollgrupp barn på uppgifter som mäter fonologisk bearbetningsförmåga. Det fanns ingen signifikant skillnad mellan vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning och kontrollgrupp barn avseende ordavkodning och läsförståelse. Resultaten tyder på att läsförmåga hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning kan förutsägas utifrån individens språkförståelse. Dessutom undersöktes adaptiv användning av text hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning. Mått på adaptiv användning av text korrelerade positivt med läsförståelse, språkförståelse och avkodning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)