Biologiundervisning inom variationsteoretisk ram : Hur behavioristiska och socialkonstruktivistiska undervisningsstrategier påverkar lärandet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka passande undervisningsstrategier till variationsteoretisk lärandemetod. Strategierna baseras på behavioristisk och socialkonstruktivistisk teori och undersöker möjligheterna för lärande inom biologiämnet. Inom socialkonstruktivistisk teori är det sociala samspelet grunden för lärande, medan lärandeinom behaviorismen innebär att utveckla önskvärt beteende genom betingning. Elever delas upp i två grupper enligt en experimentell design och får delta i undervisning konstruerad i enlearning study. Lektionerna har samma lärandemål men med olika undervisningsstrategier för att jämföra kunskapsinhämtningen samt elevers perspektiv. Resultatet visar att elever som deltagit i undervisning baserad på en socialkonstruktivistisk lärandeteori når högre kunskapsnivåer och anser att undervisningen varit roligare/mer intressant än elever i den behavioristiska gruppen. Det visar att undervisning med variationsteoretisk lärandemetod påverkas av vilka undervisningsstrategier som används.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)