Data är det nya guldet - men vad är riskerna?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Examensarbetets titel: Data är det nya guldet - men vad är riskerna? Seminariedatum: 2022-01-13 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Markus Anderberg, Johanna Sandberg och Alexandra Skagerholm Handledare: Peter Svensson Fem nyckelord: Datainsamling, Upplevd risk, Konsumentpåverkan, Big data, Marknadsföring. Forskningsfråga: Vad påverkar konsumenters upplevda risk till företags datainsamling? Syfte: Studien syftar till att undersöka hur konsumenter upplever risk vid företags datainsamling och på så sätt bidra till den befintliga forskningen som finns inom datainsamling och risk. Således är uppsatsens syfte att skapa en djupare förståelse till konsumenters uppfattningar om datainsamling och hur de väger den upplevda risken mot deras agerade digitalt. Metod: Uppsatsen använder en kvalitativ metod med en induktiv forskningsansats. Urvalet är ett målstyrt urval med ett sekventiellt tillvägagångssätt. Intervjuerna är semistrukturerade djupintervjuer med helt fria svarsalternativ för att locka fram respondenternas åsikter och attityder. Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska referensram består av teorin om risksamhället (Beck, 2000), definitionen av kunskap (Gustavsson, 2002), definitionen av makt (Fiske, 1993), teorin om upplevd makt (Jia, Wyer Jr & Shen, 2021) och Erdem & Swaits modell om konsumentbaserat varumärke (1998 i Dahlén, Lange & Rosengren, 2017) samt Dahlén, Lange och Rosengrens (2017) förklaring om godkända, okända och ökända varumärken. Empiri: Empirin består av 15 respondenters kunskap, tankar och idéer kring fenomenet datainsamling och hur deras ageranden ser ut idag. Slutsats: Slutsatsen består framförallt av tre övergripande teman som påverkar respondenternas upplevda risk till företags digitala datainsamling, vilka är: kunskap, upplevd makt och förtroende för varumärke. Dessa teman visar sig gå ihop i varandra där den personliga integriteten är den sammanlänkande parametern.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)