”I en drömvärld hade jag haft högläsning varje dag” : Lärares arbete med högläsning på högstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning Elever ska med rätt förutsättningar få en likvärdig undervisning. Undervisningen ska ge eleverna kunskap om att samtala, läsa och skriva för att få en tilltro i sin språkliga förmåga. Genom att läsa gemensamt tar vi tillvara på alla möjligheter att tillgodose alla elevers behov. När eleverna möter högläsning i klassrummet skapas rätt förutsättningar för alla elever, vilket resulterar i att elever kan ta till sig av svårare texter för att utveckla sin språkliga förmåga både i tal och skrift. Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med högläsning samt hur de väljer skönlitteratur med fokus på högläsning på högstadiet i svenskämnet. Metod För denna kvalitativa studie har intervjuer och observationer använts för att få fram resultatet av studiens syfte. Resultat Resultatet av studien visar att högläsning i klassrummet fångar upp elever med läs- och skrivsvårigheter. Vidare visar resultatet att högläsning i klassrummet bidrar till att elever utvecklar sitt språkanvändande och utvecklar sitt ordförråd och ordförståelse. Lärarna i studien använder sig av högläsning vid användandet av skönlitteratur och faktatexter, vilket resulterar i att elevernas språkliga och skriftliga förmågor ökar. Eleverna inhämtar kunskap tillsammans och får en större förståelse till hur olika tekniker används i skrift och tal.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)