Trustication costs- En studie av förtroende och efterlevnad i en franchisekedja

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Studien syftar till att genom empiriskt underlag från franchiserelationer bidra med ytterligare information angående hur en agents förtroende för en principal påverkar en agents opportunistiska beteende, och i förlängningen huruvida en agents förtroende för en principal är en faktor som bör beaktas i transaktionskostnadsteorin. Metod: Studien genomfördes med kvalitativ metod där en induktiv ansats användes. Studien designades som en flerfallsstudie där semi-strukturerade intervjuer genomfördes och sedan användes som empiriskt underlag för analysen. Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska avstamp gjordes i transaktionskostnadsteorin och teoretiska bidrag som gjorts gällande hur förtroende påverkar opportunistiskt beteende. Empiri: Empirin har samlats in genom åtta semi-strukturerade intervjuer med franchisetagare från samma franchisekedja inom restaurangbranschen. Empirin är uppdelad utifrån välviljeförtroende, kompetensförtroende och grad av efterlevnad. Resultat: Resultatet indikerar att förtroende är en faktor som påverkar graden av efterlevnad, där de med högt förtroende även tenderar att ha en hög grad av efterlevnad och vise versa. Ett högt förtroende bör således minska franchisetagarens opportunistiska beteende i form av högre grad av efterlevnad, och därför även minska transaktionskostnaderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)