Lärares förväntningar på skolsköterskor

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Bakgrund: Skolsköterskors uppdrag har förändrats med tiden. Uppdragets fokus har ändrats från ett patogent perspektiv till ett salutogent perspektiv, vilket innebär att fokus har ändrats från det sjuka till det friska. Samverkan med övrig personal på skolor är en förutsättning för att skolsköterskor ska kunna arbeta hälsofrämjande. Tidigare forskning visar att det finns en diskrepans mellan det som lärare förväntar sig av skolsköterskor och dess faktiska uppdrag. Syfte: Syftet med studien var att beskriva vilka förväntningar lärare har på skolsköterskor. Metod: En fenomenografisk metod med induktiv ansats har använts. Dataanalysen bygger på sex semistrukturerade intervjuer med lärare. Resultat: Lärarnas förväntningar på skolsköterskor spänner över ett brett område. Analysen av intervjuerna mynnade ut i fyra beskrivningskategorier; hälsofrämjande arbete, social betydelse, medicinskt omhändertagande och tillgänglighet. Beskrivningskategorierna ordnades hierarkiskt i ett utfallsrum. Konklusion: Denna studie bidrar med kunskap om lärares förväntningar på skolsköterskor. Studiens resultat tydliggör ett förväntningsgap mellan lärares förväntningar på skolsköterskor och dess uppdrag från socialstyrelsen och skolverket som främst är förebyggande och hälsofrämjande. Studiens resutalt stämmer väl överens med tidigare forskning i ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)