Miljöstudie inom sjöfartshandeln – Vilka åtgärder existerar och vidtas mot ökade utsläpp

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Glenn Svensson; [2012-07-02]

Nyckelord: Miljö; sjöfart; emission; utsläpp; koldioxid;

Sammanfattning: Bakgrund och problem Mot bakgrund av den tilltagande globaliseringen ökar efterfrågan på transport ständigt. Eftersom sjöfarten idag svarar för 90 % av världens transporter är det centralt att se över vilka möjligheter som finns att minska utsläppen av koldioxid, svavel- och kväveoxider. Vidare undersöks även vilka åtgärder rederierna idag vidtar samt vilka åtgärder som kommer att utvecklas i framtiden. Metod I arbetsprocessen har forskaren använt sig av en kvalitativ forskningsstrategi med en deduktiv ansats. Sekundärdata har samlats in genom litteratur och vetenskapliga artiklar. Primärdata har insamlats genom intervjuer med miljöansvariga respondenter på fem olika rederier. Teoretiskt Ramverk Presentation av utsläppsgaser och effekten de har på miljön, vidare presenteras även vad som finns lagstiftat kring utsläpp av dessa avgaser. I kapitlet presenteras även existerande såväl som framtida åtgärder rederier kan vidta för att minska sina utsläpp. Empiri Detta kapitel består av ett sammandrag av hur rederierna i studien arbetar mot minskade utsläpp, samt vilka åtgärder som kommer att bli viktigare och utvecklas mer i framtiden. Analys och slutsats Studiens resultat visar att rederier fokuserar primärt på att minska sin bränsleförbrukning snarare än att arbeta mot svavel- och kväveutsläpp. Studien visar även att kostnadseffektivitet genomsyrar rederiernas miljöarbete och det finns ökade incitament för miljöinvesteringar då det genererar en ekonomisk vinst såväl som en miljövinst.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)