Med alliansen som utgångspunkt – Behandlingspersonal och ungdomar om positiva förändringsfaktorer för ungdomar inom institutionsvården

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Institutionsvård för ungdomar har länge varit en omstridd fråga. Fungerar den överhuvudtaget eller leder den tvärtom till negativa effekter? En diskussion har vuxit fram kring behovet av forskning kring insatsen som har lett till krav på bättre uppföljning och studier kring vad som fungerar och i så fall hur. I denna uppsats analyseras vårdformen utifrån två perspektiv, uppfattningen hos de unga som behandlats respektive de professionella som arbetar behandlande inom institutionsvården. Undersökningen baseras på två empiriska material insamlade genom kvalitativa intervjuer. Ett material är insamlat i intervjuer med professionella, inom den öppna institutionsvården, kring arbetet med ungdomar som fått en positiv utveckling. Det andra materialet utgörs av tidigare genomförda intervjuer med före detta institutionsplacerade ungdomar. Studien utgår från följande frågeställningar:  Vilka förändringsfaktorer är det, enligt professionella och före detta institutionsplacerade ungdomar, som bidragit till en positiv förändring för de unga?  Vilka likheter och skillnader kan ses mellan de professionellas perspektiv på förändring och ungdomarnas?  Hur samspelar olika förändringsfaktorer med varandra? Empirin har analyserats och sammanställts i åtta olika teman utifrån vad respondenterna betonat som viktiga förändringsfaktorer. Dessa har inordnats i tre olika grupper; individuella, relationella och strukturerande faktorer. Uppfattningarna hos de professionella och ungdomarna har sedan analyserats och jämförts. Slutsatserna är att dessa faktorer samspelar i en komplex förändringsprocess som tar sin utgångspunkt i alliansen och påverkar ungdomens vilja, hopp och motivation. Denna triad av drivkraft är sedan navet för förändringen som sker genom specifika interventioner riktade mot olika områden baserat på ungdomens individuella behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)