Barns skrivande med digitala verktyg : En enkätstudie om förskollärares perspektiv på skrivutveckling i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Tidigare forskning belyser att digitala verktyg fått en allt större plats i förskolan vilket innebär både för-och nackdelar med införandet (Forsling, 2020; Kervin, 2016; Marklund och Dunkels, 2016). Studiens syfte är att bidra med kunskap om barns möjligheter till skrivutveckling med hjälp av digitala verktyg utifrån ett förskollärarperspektiv. Olika aspekter av skrivutveckling digitalt eller analogt presenteras i samband med förskollärarnas viktiga roll kring reflektion och närvaro. Det teoretiska perspektiv som genomsyrar detta arbete är det pragmatiska perspektivet och den metodologiska teorin är positivismen. Som datainsamlingsmetod valdes en webbaserad enkät. Resultatet presenteras utifrån de två forskningsfrågorna som studien utgår från för att stödja studien att svara till syftet. Resultatet presenterar olika påverkande faktorer som påverkar barns tillgång till skrivutveckling genom digitala verktyg. Det främst framträdande faktorer är förskollärarnas ämneskunskaper, tillgängligheten av digitala verktyg och förskollärares inställning till digitala verktyg. Barns erfarenheter som grund till utbildningen framställs som en betydande faktor för förskollärarna i resultatet. Utmaningar med skrivutvecklingen genom digitala verktyg är tillgängligheten. Om tillgängligheten inte finns är det svårt att arbeta med. Studiens resultat och diskussion bidrar med kunskap om barns möjligheter till skrivutveckling med hjälp av digitala verktyg utifrån ett förskollärarperspektiv och ger avslutningsvis förslag på vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)