Born Globals och inhemskt exportstöd : En kvantitativ undersökning av etablerade svenska Born Globals

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Nya förutsättningar på marknaden har resulterat i att ett nytt globalt fenomen uppkommit. Detta fenomen benämns som Born Globals, och karaktäriseras av små och medelstora företag som expanderar på den internationella marknaden tidigt efter grundandet. Dock har inte andelen svenska Born Global-företag ökat genom åren. Det beror på problem i form av oanpassat stöd, brist på kommunikation och förståelse för nyetablerade företag vid en tidig internationell expansion. Syftet med denna studie är att undersöka hur förekomsten och användningen av exportstöd påverkat etableringen av svenska Born Global-företag utomlands samt hur de redan etablerade Born Global-företagen upplevt sin expansion utomlands. Resultaten för vår undersökning baseras på en enkätundersökning där etablerade svenska Born Globals deltagit. Vissa etablerade svenska Born Globals anser att svenska institutioner måste mer aktivt stödja och främja små och medelstora företag att söka inhemskt exportstöd. Svenska institutioner erbjuder flera olika stöd men på grund av brist på förståelse har de inte förstått att kapitalstöd är den typ av exportstöd som svenska Born Global-företag helst velat erhålla. Förekomsten av exportstöd har inte påverkat svenska Born Globals att expandera utomlands, då majoriteten har lyckats utan exportstöd. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)