Femteklasselevers svårigheter med tal i decimalform

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Vetenskapliga studier visar att tal i decimalform är ett av dem mest komplicerade matematikområdena som båda elever och lerare upplever. Forskare hävdar att dessa felaktiga uppfattningar påverkar elever fram till gymnasienivån eller till och med högskolenivån. Studien undersöker därför uppfattningar kring tal i decimalform hos årskurs fem elever genom en skriftlig diagnos med syftet att skapa en större förståelse om ämnet och förhoppningsvis redogöra för olika lösningar.  Detta genom frågeställningen; vilka felaktiga uppfattningar uppvisar eleverna i årskurs fem när det gäller tal i decimalform. Studiens teoretiska utgångspunkter utgår från definitioner och tidigare forskning om rationella tal och decimaltal.elevernas svar analyseras och jämförs därefter med litteraturstudierna. Undersökningsmetoden är kvantitativ genom en skriftlig diagnos som består av 14 olika uppgifter som täcker hela området tal i decimalform. Diagnostestet utfördes på 131elever från tre olika skolor i Malmö. Värt att notera att samtliga skolor är så Kallade mångkulturella och därför inte representerar alla elever i femte klass i Malmö vilket kan påverka undersökningsresultat. Analysen visar att endast 32 procent av de unndersökta eleverna svarade på minst hälften eller mer än hälften av diagnosuppgifterna. Sex olika missuppfattningar kunde därmed påträffas. Missuppfattningarna berör områden grundläggande föreståelse om decimaltal, positionssytemet för tal i decimalform samt att kunna uppskatta eller ordna decimaltal i storleksordning såsom placera decimaltal på tallinjen. Studien redogör också för andra missuppfattningar som inte ingick i undersökningsdiagnosen kring grundläggande förståelse av decimaltal. Sådana missuppfattningar uppstår eftersom flertal elever använder sig av sina tidigare erfarenheter och kunskapar om heltal och applicerar på dicimaltal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)