Intressentengagemang vid hållbarhetsrapportering : En kvalitativ studie om hur företag kan främjas av att engagera intressenter i rapporteringsprocessen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Titel: Intressentengagemang vid hållbarhetsrapportering: en kvalitativ studie om hur företag kan främjas av att engagera intressenter i rapporteringsprocessen. Författare: Filippa Frisk och Amanda Lundkvist. Nyckelord: Hållbar utveckling, hållbarhetsrapportering, strategi, intressenter och intressentengagemang. Problemformulering: Hur kan företag främjas av att engagera intressenter i arbetet med hållbarhetsrapportering? Syfte: Syftet med studien är att beskriva vilka intressenter företag engagerar i arbetet med hållbarhetsrapportering. Vidare syftar studien till att förstå hur företag kan främjas av att engagera intressenter i rapporteringsprocessen. Metod: Studien har en abduktiv forskningsansats med en kvalitativ forskningsmetod. Den empiriska studien baseras på fallstudier som utgörs av kvalitativa intervjuer och dokumentstudier av hållbarhetsrapporter. Den analysmetod som används i studien utgår från uppsatsens egenkonstruerade analysmodell och en kvalitativ innehållsanalys i form av induktiv kodning. Slutsats: Studien visar att företag tenderar att engagera interna intressenter i större utsträckning än externa intressenter i arbetet med hållbarhetsrapportering. Vidare visar studien att intressenters engagemang i arbetet med hållbarhetsrapportering leder till en förbättrad hållbarhetsrapport, ökade krav och förväntningar från intressenter att arbeta mer med hållbarhet och att hållbarhet blir ett viktigare ämne för företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)