”Någon kanske vet vad ett barn är, men ingen vet vad det kan bli” – en kvalitativ studie om barns möjligheter till delaktighet och inflytande i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger inom förskolan arbetar för att tillförsäkra barns rätt att uttrycka sina åsikter samt vilken betydelse dessa åsikter tillmäts i praktiken. Studien utgår ifrån Foucaults maktbegrepp för att analysera hur kunskap och makt är sammankopplade. Shiers modell Vägar till delaktighet används för att förklara hur delaktighet fungerar i praktiken och hur pedagoger kan arbeta från öppningar till möjligheter. Studien är en kvalitativ fallstudie där icke-deltagande strukturerade observationer samt individuella semi-strukturerade intervjuer används för att besvara frågeställningen. Det framkommer i studien att barn i förskolan uppmuntras att utrycka sina åsikter och påverka utbildningen samt att pedagogerna aktivt använder sig av olika verktyg för att stötta barnen. Barnens ålder och mognad påverkar på vilket sätt de är delaktiga och stort fokus ligger på att förklara beslutsprocesser för barnen. I de fall där det inte finns möjlighet att göra barnen delaktiga, nämns brist på tid och bristande samsyn i arbetslaget som de två största barriärerna mot barns delaktighet. Studien visar att de barn som utövar makt ofta väljer att inkludera andra barn; genom att barnen får möjlighet och kunskap att kunna påverka, blir de även bättre på att förstå andras perspektiv och att respektera dessa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)