"Kommersialisering av döden"

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: En turismnisch som har blivit alltmer uppmärksammad är den som författare benämner ”dark tourism”. Detta innebär besök till platser relaterade till döden. Kommersialiseringen av ”dark tourism” har kritiserats på grund av att vissa anser att det är fel att blanda nöje med tragedi. I turismbranschen efterfrågas det nya upplevelser av besökarna hela tiden. Efterfrågan på något nytt och spännande har lett till att gränser tänjs. I mörk turism kan strävan efter lönsamhet och respekt för de döda leda till ett dilemma. Vårt syfte med den här uppsatsen har varit att synliggöra och exemplifiera ”dark tourism” fenomenet. För att kunnat svara på hur upplevelser kring döden paketeras och säljs har vi använt oss av andra forskares insamlade material och som komplement till litteraturen har vi även intervjuat två personer som är guider för turer kring begravningsplatser i Malmö och Lund. Genom att undersöka ett antal olika platser har vi uppmärksammat att det finns vissa gemensamma drag i kommersialiseringen av mörk turism. Viktiga faktorer som arrangörer till dessa destinationer lyfter fram är bland annat utbildningssyfte med besöket, besöka platsen för att det är ett kulturarv, uppleva det förflutna men också hedra och visa sitt stöd för de bortgångna. Media har en betydelsefull roll vid försäljning och uppmärksammandet av mörk turism. Souvenirer är betydelsefulla i mörk turism. Dessa fungerar som en länk mellan händelsen, platsen och besökaren. Souvenirer kan även vara ett sätt att förlänga upplevelsen. Människornas strävan att besöka platser associerade med döden kan enligt vissa författare vara för att få uppleva någonting nytt, få ökad kunskap och att lära känna sig själv bättre. Även platsens symbolik och människornas nyfikenhet bidrar till att dessa vill besöka platsen och se det med egna ögon. En förklaring till varför händelser kring döden kan kommersialiseras är även att dessa oftast innehåller de komponenter som en ”bra” historia kräver, såsom dramatik, mord, ondska med mera. När och om en tagisk händelse blir kommersialiserad beror på händelsens art och syftet bakom kommersialiseringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)