SPRÅKUTVECKLINGEN HOS BARN OCH UNGDOMAR MED UNILATERAL HÖRSELNEDSÄTTNING En beskrivande litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Författare: Maria Bjureen; [2017-06-12]

Nyckelord: Barn; ungdomar; unilateral hörselnedsättning; språkutveckling;

Sammanfattning: Sammanfattning Uppsats/Examensarbete: Självständigt vetenskapligt arbete i Audiologi, 15 hp Program och/eller kurs: Audionomprogrammet, AUD 620 Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Traci Flynn Examinator: André Sadeghi Rapport nr: xx (ifylles ej av studenten/studenterna) Nyckelord: Barn, ungdomar, unilateral hörselnedsättning, språkutveckling Bakgrund: Förstärkning ges för att minimera de negativa effekterna som en hörselnedsättning har på språkutvecklingen. För att upptäcka en hörselnedsättning vid tidigt skede används hörselscreening. Personer med unilateral hörselnedsättning (UHL) har svårare att lokalisera ljud, svårare att urskilja ljud i bakgrundsbuller. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur språkutvecklingen var för barn och ungdomar med UHL. Metod: En beskrivande litteraturstudie som sammanställde publicerad data mellan 2002-2017 och som behandlade språkutveckling och individuella lösningar hos barn med unilateral hörselnedsättning. Elva artiklar inkluderades. Studier inkluderades om de studerat någon grad av sensorineural eller kombinerad UHL, barn som var 17 år eller yngre, studier skrivna på engelska och originalartiklar som studerat språkutvecklingen. Studier exkluderades om de var översiktsartiklar, någon mer funktionsnedsättning än hörselnedsättning, cochleaimplantat och fluktuerande konduktiv nedsättning. Resultat: De flesta studierna visade en skillnad på språkutvecklingen mellan kontrollgruppen och barn med unilateral hörselnedsättning. Individuella lösningar (ex hörapparater och individuell utbildningsplan) är till fördel för barn med UHL.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)