Känner mig i kläm! : En fenomenografisk studie med fokus på implementeringsprocessen av kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

Sammanfattning: Studien har till syfte att undersöka hur stor förståelsen är bland gymnasierektorer när det kommer till det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer som infördes höstterminen 2022 i alla skolformer. Dessutom vill studien även ge en klarare bild av rektorernas vilja och intentioner samt hur de har agerat och skapat förutsättningar för attimplementera kunskapsområdet i deras skolverksamhet. De frågeställningar som har behandlats i studien är: Hur uppfattar och upplever rektorer det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer? Hur uppfattar rektorerna att implementeringen av det nya kunskapsområdet har fungerat i praktiken samt deras egen del i processen? Hur erfar rektorerna den styrning som påverkar dem i sitt beslutsfattande, och den styrning som de själva använder? Implementeringen av det nya kunskapsområdet har gått med en rasande fart och frågan är om rektorerna har fått tillräckligt med tid att sätta sig in i dessa nya teman. Studien är baserad på semistrukturerade intervjuer och undersöker fyra gymnasierektorers syn på kunskapsområdet. Studiens resultat visar att det finns likartade uppfattningar bland rektorerna som hos de religionslärare som vår tidigare studie ”Känner mig vilse i pannkakan” visade, nämligen att det inte funnits tillräckligt med förutsättningar för att implementera kunskapsområdet på ett lyckosamt sätt. I den föregående studien gav respondenterna ett tydligt uttryck för att rektorerna inte gett dem tillräckliga resurser i form av tid, fortbildning och pedagogiskt material för att underlätta en sådan implementering. Den aktuella studien ger även den tydliga indikationer på att denna implementering inte gått till väga på ett adekvat och fungerande sätt och att rektorerna i sin tur hade behövt en tydligare och mer handfast styrning uppifrån i styrningskedjan. Därmed kan mycket av den problematik som både religionslärarna och rektorerna upplevt kring implementeringen finna sin förklaring högre upp i skolvärldens hierarki.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)