Delaktig i det lilla : Barn i behov av

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

Författare: Julia Linderborg; Gunnarsdotter Wennberg Alexandra; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om huruvida barn i behov av särskilt stöd är delaktiga i olika förskolor/förskoleklasser. Arbetet vilar på forskningsfrågorna: Hur beskriver pedagogerna innebörden av delaktighet? Vilka metoder beskriver pedagogerna att de använder sig av vid arbete med barn i behov av särskilt stöd? Arbetar pedagogerna utifrån ett kategoriskt eller relationellt perspektiv? Denna studie baseras på en kvalitativ studie i form av intervjuer. Vi valde att använda oss av halvstrukturerade intervjufrågor för att skapa möjlighet till följdfrågor. Den utvalda metoden grundar sig i att vi ville ta reda på förskollärares beskrivningar och erfarenheter relaterade till studiens syfte. Vi valde att intervjua fem förskollärare där alla arbeta på olika förskolor/förskoleklasser. Den teoretiska utgångspunkten som vår studie baseras på är det sociokulturella perspektivet. En utvald analysmodell framtagen för att synliggöra det kategoriska och relationella perspektivet har haft stor betydelse vid arbetet med att analysera resultatet. Studiens resultat framhåller att delaktighet är svårt för pedagogerna att klargöra. Flera av pedagogerna beskriver att delaktighet är när barnen får vara med, ett aktivt deltagande i olika sammanhang. Något som saknades i pedagogernas svar är begreppet delaktighet i relation till social tillhörighet. Vår tolkning utifrån pedagogernas beskrivning är att två av fem arbetar ur ett relationellt perspektiv. Avslutningsvis kan vi konstatera att pedagogerna bör reflektera över innebörden av ordet delaktighet och förhållningssättets betydelse för barnen och omgivningen.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)