Beer and design, a tasteful combination - Creating a conceptual and visual design for beer labels to reach a new target audience

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Ölbranschen genomgår just nu en stor förändring och ölkonsumtionen kopplas allt mer till image när målgrupper blir medvetna om varumärken och i sin tur deras grafiska design. Bryggeriet och således varumärket Nils Oscar stöter på utmaningar när deras målgrupp blir äldre och marknadens nya målgrupp inte vill köpa deras produkter på grund av dess etikettdesign. Etikettdesignen är en så viktig del av produkten och dess försäljning att den inom ölbranchen är starkt förknippad med bryggeriets varumärke. Syftet med den här studien är att undersöka hur nya etiketter för öl kan användas för att nå en ny given målgrupp och öka deras vilja att köpa dessa produkter. Studien undersöker även vilka element som öletiketter bör innehålla och hur dessa bör användas för att attrahera målgruppen 20-30åringar. För att undersöka vad målgruppen attraheras av och hur en etikettdesign som gör målgruppen köpbenägna kan se ut genomfördes först en inledande studie som förklarade hur målgruppen ofta väljer öl på grund av dess etikettdesign, smak och bryggeri. Studien visade även att humoristiska etiketter ökar köpintentionen. Utifrån detta formulerades mål som låg till grund för arbetet med 3 koncept för etikettdesign som kunde användas av bryggeriet Nils Oscar. Koncepten värderades utifrån effektmålen med hjälp av en fokusgrupp vilket ledde till slutsatsen samt ett slutgiltigt etikettkoncept som tilltalade målgruppen. Slutsatsen för rapporten landade i att för att tilltala målgruppen 20-30åringar bör en öletikett för Nils Oscar ha en tilltalande design med humoristisk prägel, samtidigt som den är stilren med få utstickande färger. Bryggeriets namn anses inte behöva vara det mest framträdande på etiketten, men bör ändå redovisas någonstans på etiketten. Vidare var det även viktigt att smaken framgick tydligt på etiketten. Slutdesignen blev därmed ett koncept som fokuserade på att designen skulle efterlikna broderi med vulgära citat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)