Skolan är inte designad för alla elever – en studie om lärarrollens konsekvenser för skolsegregationen

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Bakgrund: Trots att skolans kompensatoriska uppdrag är tydligt framskrivet i skollagen visar forskningatt skolan misslyckas med att vara likvärdig och kompensatorisk. Skolan kan snarare ses som en del ibefästandet och reproduktionen av ekonomiska, sociala och kulturella klyftor. Denna uppsats syftar tillatt undersöka hur lärare ser på lärarrollen och hur de upplever att den påverkas av den enskilda skolanoch dess kultur.Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om, och i så fall på vilket sätt, lärare bidrar till attupprätthålla skolsegregationen.Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsansats där empirin bygger på intervjuer.Intervjuerna har genomförts med lärare på två olika skolor där valet av informanter bygger på ettstrategiskt urval. Intervjustudien är utformad som halvstrukturerade livsvärldsintervjuer vars resultathar tematiserats. Studiens teoretiska grund bygger på sociologen Pierre Bourdieus teorier omförhållandet mellan individ och struktur samt Ervin Goffmans dramaturgiska perspektiv i synen påinteraktion.Resultat: Resultatet av studien visar att lärarna på de båda skolorna talar om elevunderlaget på skolornasom om det vore homogent. Synen på elevunderlaget påverkar hur lärarna resonerar kring sin lärarrolloch vilket ansvar de har gentemot eleverna. Utifrån resultaten kan vi även se att lärarrollen på skolornapåverkas av den fysiska platsen och skolkulturen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)