"De såg inte ett barn som behövde hjälp, utan ett arbete som måste skötas" : En kvalitativ studie som undersöker hur en vuxens levnadsvillkor påverkats av att ha varit placerad enligt LVU eller SoL som barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka den eventuella påverkan som en placering enligt SoL eller LVU har för den vuxnes levnadsvillkor. Frågeställningarna som behandlas för att besvara studiens syfte är: Hur beskriver vuxna som varit placerade som barn sina erfarenheter av placeringen? Vilka konsekvenser beskriver vuxna som varit placerade som barn att placeringen haft för dem i deras liv? Hur beskriver vuxna som var placerade som barn att de handskats med erfarenheterna placeringen inneburit? Teoretiska utgångspunkter som berörs för att få en djupare förståelse för erfarenheter av att ha varit placerad som barn och vuxnas levnadsvillkor är det salutogena perspektivet, samt utvecklandet av copingstrategier och resiliens. Studien är baserad på fem semistrukturerade intervjuer med vuxna som har erfarenhet av placering enligt SoL eller LVU som barn. En fenomenologisk analys av intervjuerna har genomförts med avsikt att ge en fördjupad förståelse för upplevelser av placeringen. Resultatet av studien visar att de viktigaste komponenterna för ett barn som blivit placerad är att få bli involverad i sitt ärende samt att ha en trygg vuxen att knyta an till. Studien visar att avsaknad av dessa komponenter som barn annars kan leda till psykisk ohälsa och sociala problem i vuxen ålder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)