Livsmedelsmärkningar : En enkätundersökning om konsumenters attityder och medvetna val av livsmedel märkta med KRAV, Europalövet, Från Sverige och Svenskt Sigill

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Anja Klintefors; Marie Westerblom Sönnert; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Livsmedelskonsumenter möter idag ett stort informationsflöde gällande hållbarhet och matproduktion vilket kan påverka deras etiska och praktiska val i matbutikerna. Ett viktigt forskningsområde berör vad som påverkar en individs attityder och köp av livsmedel. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka konsumenters attityder och självrapporterade beteenden kring de vanliga livsmedelsmärkningarna KRAV, Europalövet, Från Sverige samt Svenskt Sigill. Metod: En digital enkätundersökning utfördes där 136 svar samlades in. För att ta reda på om det fanns en signifikant skillnad mellan förtroendet för de utvalda märkningarna och mellan självrapporterat beteende tillämpades Kruskal-Wallis test. Resultat: Resultaten visar att respondenterna uppvisar högst grad av igenkänning samt en signifikant skillnad (p>0.001) angående förtroende för KRAV (igenkänning n=135) och Från Sverige (igenkänning n=121) jämfört med Europalövet (igenkänning n=72) och Svenskt Sigill (igenkänning n=100). Det största skälet till att respondenterna väljer att köpa både ekologiska och svenska livsmedel uppges vara av miljöskäl, tätt följt av etiska skäl och hälsomässiga skäl. Pris och tillgänglighet framhålls av respondenterna vara de viktigaste faktorerna som kan inverka på det faktiska köpet av både ekologiska och svenska livsmedel i praktiken. Slutsats: Marknadsföringsåtgärder med tillförlitlig information är viktiga för att fler konsumenter ska få utökad kännedom om och ett större förtroende för livsmedelsmärkningar. Denna studie, befintlig samt vidare forskning som undersöker vilka hinder och kunskapsluckor konsumenter upplever sig ha, kan ge livsmedelsbranschen och myndigheter kunskap och därmed möjlighet att bidra till ökad hållbar konsumtion i Sverige.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)