Sökning: "företagsnamn"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet företagsnamn.
1. Desone : En social medieplattform med fokus på hälsa
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : För att lösa FN’s globala mål nummer 3 - god hälsa och välbefinnande - har jag skapat ensocial medie-plattform med fokus på hälsa. Med hjälp av social påverkan och andrametoder för beteendeförändring (kopplat till nudging och gamification) har jag skapat endigital miljö som främjar en hälsosam livsstil. LÄS MER
2. Hornsgatan lore : Inofficialitet och funktioner hos inofficiella namn på krogar, caféer och butiker på Södermalm i Stockholm
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Studien syftar till att utforska de inofficiella namn som betecknar kommersiella verksamheter på Södermalm i Stockholm för att fastställa i vilken grad de inbördes upprätthåller inofficiell status samt vilka funktioner de uppvisar. Syftet uppnås genom att med kvantitativa och kvalitativa sociolingvistiska metoder deduktivt analysera intervjuer om namn som informanter använder om krogar, caféer och butiker i undersökningsområdet. LÄS MER
3. Automatisk dataextrahering och kategorisering av kvitton
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : Anställda på företag gör ibland utlägg på köp åt företaget som de behöver dokumentera manuellt. För att underlätta dokumentation av utlägg hos anställda på företaget Consid AB har detta arbete haft i syfte att utveckla en tjänst som från en bild på ett kvitto kan extrahera relevant data såsom pris, datum, företagsnamn samt kategorisera kvittot. LÄS MER
4. Sentiment analysis of tweets in comparison to a company’s financial performance
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This study analyzes peoples reactions in social media to the release of a company’s quarterly report. Sentiment analysis was performed on tweets about a company both from a short-and long-term perspective. LÄS MER
5. Mapping of open-answers using machine learning
Master-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : This thesis investigates if a model can be created to map misspelled answers from open-ended questions to a finite set of brands. The data used for the paper comes from the company Nepa that uses open-questions to measure brand-awareness and consists of misspelled answers and brands to be mapped to. LÄS MER