Kristendomen och hinduismen: "vi" och "dem"? : En kvalitativ läromedelsstudie av hur kristendomen och hinduismen framställs i läroböcker för årskurs 4–6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att bidra med kunskap om hur hinduismen och kristendomen framställs i läroböcker i religionskunskap för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv. För att konkretisera syftet har forskningsfrågorna ”Hur framställs hinduismen i läroböcker för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv?”, ”Hur framställs kristendomen i läroböcker för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv?” samt ”Vilka likheter och skillnader finns i framställningen av religionerna?” legat till grund för studien. Forskningsfrågorna har besvarats med hjälp av en kvalitativ textanalys, bildanalys samt en kvantitativ analys. Vidare har det teoretiska perspektivet ”vi och dem”, som har sin grund i Edward W. Saids teori om orientalism, använts för att besvara forskningsfrågorna och uppfylla studiens syfte. Resultaten av studien visade att hinduismen framställdes som något främmande och hinduer framställdes som ”dem”, medan kristendomen framställdes som något läsaren förväntas identifiera sig med, som del av ett ”vi”. Genom olika perspektiv på religionerna, representation av etniciteter, hudfärger, platser samt religiös mångfald samt genom språkliga ställningstaganden som synliggjordes vilken den tänkta läsaren var. Hinduismen gavs lite utrymme i läroböckerna och beskrevs mycket kortfattat. Detta skapade en distans till religionen, då läsaren (som inte förväntades vara hindu) inte gavs djupare kunskap om religionen. Hinduismen likställdes även ofta med Indien, medan kristendomen framställdes ur ett svenskt perspektiv och fick mer utrymme i böckerna. Resultaten visade även att en religiös mångfald presenterades och det framgick att religiösa inte är en homogen grupp, vilket kan motverka en stereotyp bild av religionerna. Slutsatserna visade att elever genom att läsa läroböckerna kan få en bild av att kristendomen är viktigare än hinduismen. Slutsatserna visade även att kristendomen ges en särskild ställning i religionsundervisningen, vilket kan utmana icke-konfessionaliteten skolan ska upprätthålla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)