Bland delar och helheter, räkning och mätning : En kvalitativ studie om barns möte med matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: I studien analyseras en undervisningssituation där tre barn i 4–5 årsåldern deltar. Undervisningen är uppdelad i två delar där den ena har ett innehåll med bokstäver som kan ordnas och kombineras medan den andra delen erbjuder ett kreativt innehåll där barnen får rita och måla samt mäta. Analysen visar vilka aritmetiska förmågor och räkneprinciper barnen använder sig av i undervisningen samt vilka förutsättningar som ges för Bishops (1988) matematiska aktiviteter. De aritmetiska förmågorna är definierade av Baroody (2004) och utgår från förståelser som behandlar hur antal kan ses som grupper vilket är en förutsättning för att utföra räkneoperationer. Räkneprinciperna är i sin tur definierade av Gelman och Gallistel (1986) och beskriver förutsättningar för att kunna hantera räkning. Studien utgår från ett variationsteoretiskt perspektiv med fokus på lärandeobjektens kritiska aspekter. Kritiska aspekter barnen urskiljer i samband med de aritmetiska förmågorna samt räkneprinciperna har studerats vilket visat att lärandeobjektet kan uppfattas på olika sätt beroende på vilka kritiska aspekter barnen urskilt. Bishops matematiska aktiviteter anses kunna generera matematisk kunskap då de används. I studien framkom tre aspekter som var avgörande för att Bishops matematiska aktiviteter skulle synliggöras; att materialet var tillgängligt för barnen, undervisningssituationens innehåll samt förekomsten av andra matematiska aktiviteter. Diskussionen berör vilka frågor som hade gett barnen förutsättningar för ytterligare förståelser av lärandeobjekten, att det kan vara en fördel att undervisningen innehåller ord barnen inte har tidigare erfarenheter av samt att räkneprinciperna hade lämpat sig bättre att analysera i en barngrupp som ännu inte hanterar räkning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)