Frihet eller skydd? : #dearcondom-kampanjens påverkan på motivationen att använda kondom

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Författare: Lovisa Persson; Sanna Vanno; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I Sverige är tillgång till och kunskap om kondomer bra. Motivation är tillsammans med kunskap och förmåga viktiga faktorer som påverkar kondomanvändning. Denna studie har till syfte att studera om kampanjfilmen #dearcondom påverkar motivationen till att använda kondom. Filmen ämnar stärka frihetskänslan kopplat till kondomanvändning och kan därför tänkas påverka speciellt den interna motivationen. Data samlades genom en enkät där hälften av deltagarna såg filmen och sedan svarade alla på frågor om sin kondomanvändning. Resultatet visade att motivationen generellt är hög och att gruppen som såg kampanjfilmen hade statistiskt signifikant högre motivation än kontrollgruppen. Betydelsen av den interna och externa motivationens påverkan på beteendet att använda kondom behöver utforskas ytterligare. Resultatet i denna studie antyder att relativt enkla åtgärder kan vara avgörande för motivationen till att använda kondom. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)