En undersökning om hur ett företag arbetar för att minska luckan mellan Brand Promise och Brand Delivery

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi

Författare: Per-Åke Olsson; Daniel Wahlström; [2007]

Nyckelord: Brand; organization; management;

Sammanfattning: Ett varumärke är bra för kunden på många olika sätt, först och främst så talar varumärket om ursprunget eller tillverkaren av produkten eller tjänsten, men det allra viktigaste som varumärket gör för kunden är att det ger kunden särskild mening och någonting som kunden förhoppningsvis kan identifiera sig med. Om kunden har information om varumärket så behöver han/hon inte leta så mycket efter information om varumärket vilket är bra ur ett ekonomiskt perspektiv då sökkostnaden blir låg. Vårt syfte med den här uppsatsen är att få en inblick i hur ett företag arbetar med att minska luckan mellan Brand Promise och Brand Delivery. Vi ville jobba mot ett lokalt företag eftersom vi är från området båda två och eftersom GavleNet har en aktuell och intressant produkt så valde vi arbeta mot dem. Vi har utfört muntliga och skriftliga intervjuer för att samla in data och även använt oss av relevant litteratur samt sökt i databaser och även på andra sätt utnyttjat Internet. Vi valde att arbeta utifrån en modell som heter ”Brand Relation Management Model”, den består av åtta faser: vision, kultur, identifiering, fastställa, arkitektur, engagera, kapitalisera och mätning. Vi använder oss av de fem första faserna. GavleNet är ett av fyra verksamhetsområden inom Gävle Energi. Nätet är byggt för att skapa en bra IT-struktur för invånarna i Gävle samt näringslivet i staden. Det har aldrig funnits någon drivkraft inom GavleNet att tjäna pengar. Det man istället använder som drivkraft är att man vill tillhandahålla bästa tänkbara datakommunikation till gävleborna, kommunen och näringslivet. De anställda i företaget försöker hela tiden jobba med ärlighet och omtanke. Det är någonting som genomsyrar organisationen. De arbetar efter hygglo-koncept som innebär att man ska behandla kunderna som om de vore sina egna grannar. GavleNet säljer ingenting som de inte kan hålla, det innebär att de inte säljer några s.k. ”upp till” – abonnemang. De klarar av att leverera den utlovade hastigheten i 99,9 % av fallen. Resultatet av den empiriska undersökningen är att GavleNet inte har ett speciellt stort gap mellan vad de utlovar och vad de leverar. Det beror på att de jobbar hårt med sitt ”hygglo-koncept” samt att de har en väl fungerande kundportal och ett väl fungerande bredbandsnät. Dock finns vissa meningsskiljaktigheter inom organisationen mellan ”marknadssidan” och säljaren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)