Kvinnors lärmiljöer på yrkesinriktade mansdominerande gymnasieprogram

Detta är en M1-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Jörgen Nilsson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med det här arbetet är att undersöka vad kvinnliga elever säger vara särskilda utmaningar i kvinnors lärmiljöer på de yrkesinriktade mansdominerade programmen, speciellt inom byggsektorn där byggprogram, VVS-program och el-program är tillhörande. Dessa program är av gammal tradition mansdominerande och verkar inte ha förändrats mycket under de senaste tio åren där exempelvis VVS-programmet på nationell nivå bara har 2.5% kvinnliga sökande. Ett av mina mål har varit att ta reda på hur nuvarande lärmiljöer upplevs av och vilka konsekvenser de har för kvinnorna. Studien har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer. Arbetet visar att traditionella könsroller har betydelse för kvinnliga elever. Fördomar om hantverksyrken och fördomar om kvinnors förmåga synliggörs i resultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)