Konflikt eller inte konflikt, det är frågan... : -

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka pedagogers syn på konflikter mellan kollegor i förskolan. Genom studien önskar vi belysa konflikter mellan pedagoger i förskolan samt vilken inverkan konflikter kan ha på pedagogers samspel, trivsel och välmående. Vi fann här ett GAP i den forskning som vi hittat inom området konflikt och konflikthantering.   Vi använder oss av en kvantitativ metod genom enkäter för att samla in empirisk data. Enkäterna besvarades av 171 pedagoger i 28 skånska kommuner. Den insamlade empirin analyseras genom deskriptiv statistik och tolkas utifrån Jordans (2015) begrepp: robust samarbetskultur och självinsikt, konfliktnivåerna: individnivå, relationsnivå och systemnivå samt Galtungs ABC-modell.   Resultatet visar att det i stor utsträckning förekommer konflikter mellan kollegor i förskolan samt att dessa kan komma att inverka på samspel, trivseln och välmåendet om de förblir olösta. Trivsel anses vara högt prioriterat av respondenterna och trots förekomsten av konflikter verkar respondenterna trivas på arbetsplatsen. Utifrån resultatet drar vi slutsatsen att majoriteten av respondenterna uppfattar begreppet konflikt som negativt betingat. En annan slutsats är att det behöver finnas kunskap om konflikter och konflikthantering kollegor emellan för att kunna skapa ett gott sampel samt ökad trivseln och välmåendet hos pedagoger på arbetsplatsen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)