Kartläggning av flaskhalsar i ett nytt produktionsflöde genom simulering : En fallstudie genomförd på Duroc Rail AB

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Författare: Rebecka Olsson; [2023]

Nyckelord: Flaskhalsar; Simulering; Optimering;

Sammanfattning: Detta examensarbete är en fallstudie genomförd på Duroc Rail, ett företag i Luleå som underhåller och bearbetar järnvägshjul. Inom de kommande fyra åren ska hela verksamheten byta lokaler till följd av förändringar på industriområdet där företaget är placerat idag. I samband med flytten har en helt ny produktionslayout framställts. Inga beräkningar eller simuleringar av det nya produktionsflödet har vid studietillfället utförts och därför är det svårt att säkerställa hur den nya produktionslayouten kommer att fungera i verkligheten samt vilka flaskhalsar som kan komma att uppstå. Studiens syfte är därför att genom en simulering kartlägga de flaskhalsar som kan komma att uppstå samt undersöka hur dessa kan påverkas och kontrolleras. Studien ämnar därför att besvara följande frågeställningar: Vilka flaskhalsar i Duroc Rails nya layout kan identifieras och hur kan dessa påverkas och kontrolleras? Vad är orsaken till att flaskhalsar uppstår i deras nya produktionslayout? Genom observationer av produktioner, intervjuer med produktionspersonal och ledning samt tidsstudier på arbetsstationer har den information och data som behövts för att uppnå studiens syfte samlats in. Informationen och datan har använts för att modellera den simulering som studiens resultat är baserat på. Simuleringen är en diskret händelsestyrd simulering skapad i programmet ExtendSim och är modellerad utifrån den nya produktionslayout som framställts av Duroc Rail. Vidare har litteraturstudier som berör ämnet flaskhalsar gjorts för att kunna tolka och analysera det resultat som framställts av simuleringen. I simuleringen simuleras olika flöden av enheter med olika antal enheter från respektive flöde. Enheterna avser hjulpar i behov av underhåll. Flödena är baserade på hjulparens egenskaper och behov av underhåll. Målbilden i den nya produktionen är att 40 hjulpar ska kunna bearbetas under ett skift och att en viss mängd av respektive hjulpar ska produceras. Mixen av hjulpar med deras respektive flöden utgör grunden för simuleringen. Simuleringen har sedan utförts utifrån tre olika scenarion där olika mängder av hjulpar har simulerats och genererat det resultat som utgör grunden för studiens slutsatser och rekommendationer. Resultatet visar att det är mixen av produkter, vilket benämns som intagningsrutinen av företaget, som är den främsta orsaken till att flaskhalsar uppstår i den nya produktionslayouten. Flaskhalsar kan då uppstå i olika delar av produktionssystemet beroende på vilken intagningsrutin som följs. Därför rekommenderas Duroc Rail att använda den optimala intagningsrutin som föreslagits i studien samt att implementera ett arbetssätt som säkerställer att intagningsrutinen fungerar. Vidare är det viktigt att bemanningen och buffertstorlekar anpassas och samspelar för att ytterligare säkerställa att intagningsrutinen fungerar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)