Piratkopiering och digital revolution - välfärdseffekter på marknaden för musik

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Lite mer än ett decennium efter skapandet av Napster är piratkopieringens ekonomiska inverkan på musikindustrins intäkter, konsumenternas välfärd och utbudet av ny musik fortfarande under debatt. Det finns en utbredd oro att omfattande piratkopiering leder till negativa långsiktiga välfärdseffekter för såväl producenter som konsumenter. I den här uppsatsen genomförs en kvalitativ studie av piratkopieringens välfärdseffekter på marknaden för musik. Utifrån ekonomisk teori presenteras en hypotes som förutsäger att piratkopiering reducerar den lagliga försäljningen. Den minskade försäljningen leder i sin tur till att producenternas incitament att producera ny musik minskar, vilket reducerar utbudet av ny musik över tid. Detta leder till negativa långsiktiga välfärdseffekter. Uppsatsens huvudsakliga uppgift blir sedan att kritiskt granska de två premisser – minskad försäljning och reducerat utbud - som bygger upp hypotesen. Den kritiska granskningen visar att även om den första premissen, men viss reservation, går att acceptera kan den andra inte accepteras. Därför förkastar jag till slut hypotesen och presenterar förslag på framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)