E-postkultur i organisationer - En potentiell utvecklingsmöjlighet för individen?

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka om e-postkulturen i en organisation är en potentiell arena för kunskapsbildning. Teori: Studien har teoretisk ansats i ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Resultatet diskuteras utifrån Vygotskij, Säljö och Dysthes teorier. Metod: Studien genomförs med en kvalitativ metodansats där tre kvalitativa intervjuer och en dokumentationsstudie av organisationens e-postpolicy utgör det empiriska materialet. Resultat: Studieresultatet visar att det finns stor potential för individerna att lära i organisationens e-postkultur. Resultatet visar även tendenser som kan försämra läromöjligheterna vilket dels bottnar i ett överanvändande av fenomenet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)