Clean to be Lean : Implementering av Lean Managment hos kurir- och fraktbolag

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Detta examensarbete fokuserar på fraktterminalen som tillhör kurir- och fraktbolaget FedEx Corporation. Fraktterminalen är placerad i Landvetter, Sverige. Det finns ett antal brister och problem i terminalen och några av dessa handlar om hur pakethanteringsprocessen är strukturerad och hur berörda arbetsaktiviteter utförs. Flödet i processen är obalanserat vilket i sin tur leder till ett flertal konsekvenser såsom flaskhalsar och slöserier av tid och energi. Därmed är målet med detta examensarbete att identifiera förbättringsmöjligheter som kan effektivisera frakterminalens pakethanteringsprocess. Arbetet undersöker vilka förbättringsverktyg och metoder inom Lean management som kan effektivisera arbetsprocesserna. För att öka förståelsen av processens nuläge och dess problem, har två typer av intervjuer, flera observationer och en enkät genomförts. Den kvalitativa och kvantitativa datan samlades in och analyserades för att hitta mönster och trender av problemet. Det framkom att de största problemen handlade om onödiga transporter, obalanserad arbetsbörda, flaskhalsar, röriga arbetsstationer, hög variation på arbetssätt och låg arbetsrotation. Ett flertal förbättringsförslag har presenterats för att minska eller eliminera ovan nämnda brister och problem som förekommer idag i pakethanteringsprocessen. Förbättringsförslagen som tagits fram i denna studie är förändrad layout för arbetsstationerna vid bandet, arbetsrotation, 5S och standardiserat arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)