Demokrati och praxisgemenskaper i fritidshemmets didaktik

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att undersöka existerande forskning om didaktik i fritidshem i relation till lärarens roll, demokratiska arbetssätt och praxisgemenskaper. Datainsamlingen har baserats på systematiska sökningar i databasen ERIC och Swepub. Det slutgiltiga urvalet av data gav ett resultat på 14 artiklar som bearbetas med stöd John Deweys syn på demokrati samt praxisgemenskaper. I resultaten sammanställer vi forskningsrönen utifrån dessa två teoretiska begrepp och redogör för hur didaktik i fritidshem kan förstås utifrån fritidspedagogiska utgångspunkter samt vilka typer av didaktik framträder i den bearbeta datainsamlingen. Beträffande demokrati tyder resultaten på en komplex relation mellan barns perspektiv, inflytande och delaktighet samt lärarens styrning mot fördefinierade mål och ledning med utgångspunkt i barns perspektiv. Samtidigt analyseras flera diskurser som uppenbaras i den insamlade data samt rollen som fritidshemsråd får som del av arbetet i demokratiska former i fritidshemmet. Beträffande praxisgemenskaper så präglar de dimensioner av fritidsundervisningen och barnen aktiveras genom olika projekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)