Partierna som informationsspridare? : en kvalitativ studie av partiernas informationssatsningar inför Europaparlamentsvalet 2014

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Europastudier

Sammanfattning: Syftet med min undersökning är att studera partierna och deras informationssatsningar inför Europaparlamentsvalet 2014 för att se på hur de ser på sin roll som kunskapsspridare och sitt ansvar i förhållande till andra aktörer för att öka valdeltagandet och legitimiteten i EU. Min undersökning har gjorts utifrån en hypotetisk-deduktivutgångspunkt och jag har genomfört intervjuer med representanter för alla svenska partier som innehar mandat i Europaparlamentet inför valet 2014. Jag har jag kompletterat dessa data med information från respektive partis hemsida. Min undersökning visar att partiernas informationssatsningar inför valet 2014 inte har ökat nämnvärt mycket jämfört med tidigare europaparlamentsval. Vidare visar min undersökning att informationssatsningarna skiljer sig åt något mellan de olika partierna, men att traditionella medier fortfarande är viktigast men att sociala medier ses som ett viktigt komplement. Vidare menar flera partiers respondenter att en viktig och avgörande faktor inför just detta europaparlamentsval är att det är ett så kallat supervalår vilket innebär att det generella intresset för politik har ökat bland både politiker, media och medborgare. Å andra sidan pekar min undersökning på att den politiska kommunikationen mellan politiska aktörer, medieaktörer och medborgare fortsatt är bristfällig när det gäller europaparlamentsvalet och även EU i synnerhet och även om det finns tendenser som tyder på att kommunikationen har förbättras finns det stor potential och möjlighet till fortsatt utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)