Resursbristens påverkan på små företags HR-arbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att öka förståelsen för HR-arbetet i små företag utifrån antagandet att de ofta har resursbrist, vilket skapar begränsningar. Detta för att se hur resursbristen påverkar deras HR-arbete och vad det kan leda till. Metod: Studien har använt en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer. Empirin från intervjuerna analyserades sedan med hjälp av en tematisk analys och det teoretiska ramverket för att svara på forskningsfrågorna.  Slutsats: I studien framkom det att små företag ofta får anpassa sig efter resursbrist och att detta även genomsyras i deras HR-arbete. Företagen tvingas välja vilka delar som ska prioriteras då de inte har resurser till att utföra allt HR-arbete. Det största fokuset läggs på arbetsmiljön och medarbetarnas välmående, samtidigt som det långsiktiga och strategiska arbetet hamnar helt i skymundan. Det visar slutligen på att tidigare teorier och modeller inte är anpassade efter små företag där det råder resursbrist, eftersom dessa inte är tillräckligt dynamiska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)