Likvärdig skola för alla? : En kvalitativ studie om pedagogers syn på en likvärdig undervisning för elever med språkstörning i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att undersöka om elever med funktionshinder får motsvarande utbildning och om undervisningen är kopplad till skolan som styrdokument. Undersökningen består av intervjuer med fyra lärare som alla arbetar med studenter med nedsatt språk i sin verksamhet. Utbildarna förklarar hur de uppfattar vad en motsvarande utbildning är för elever med funktionshinder och hur de arbetar för att dessa studenter får motsvarande utbildning enligt gällande styrdokument. Resultatet är att lärarna är överens om att eleverna i sin verksamhet inte får motsvarande utbildning. Dessa pedagoger har varierande kunskap om språkstörningar medan de tycker att problemet är att all relevant personal i skolan inte har tillräckligt med kunskap om språkstörningar och inte fullt ut vet hur man anpassar sig till eleverna behöver i förhållande till nuvarande styrdokument. Sammanfattningsvis anser alla intervjuade lärare att de har varierande kunskap om språkstörningar, men den kunskapen om studenter med nedsatt språk är för liten i skolan, och med större kunskap skulle fler studenter med språkförmåga få rätt anpassning och motsvarande utbildning. Skriv in abstrakt

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)