Att förstå och bli förstådd : En litteraturstudie om hur sjuksköterskan kan främja kommunikationen med patienter som drabbats av afasi efter stroke

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Introduktion/bakgrund: Personer som drabbas av afasi efter stroke upplever individuella svårigheter. Symtom på afasi delas in i fyra områden utifrån funktionsnedsättning: verbalt uttryck, hörsel, läsförståelse och skrift. Sjuksköterskans kompetens inom kommunikation har en central betydelse då en fungerande kommunikation har en viktig roll utifrån en personcentrerad vård. Det är viktigt att sjuksköterskan utför vården i samspel med patienten, ger utrymme för förståelse samt förmedlar information som förstås av patienten. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva vad som främjar sjuksköterskans kommunikation med patienter som drabbats av afasi efter stroke. Metod: En litteraturstudie utförd metodiskt enligt Polit & Becks (2017) nio steg. Databaserna CINAHL, PubMed och PsycInfo användes utifrån syftet. Resultatet som sammanställdes baserades på nio artiklar. Fyra kvalitativa, två kvantitativa och tre med mixad metod. Resultat: Vad som främjar sjuksköterskans kommunikation är: utbildning och erfarenhet, verbala och icke-verbala kommunikationsmetoder och visuella kommunikationsstöd. Slutsats: Det finns möjligheter att främja sjuksköterskans kommunikation med patienter som drabbats av afasi efter en stroke. Utbildning, erfarenhet och användning av kommunikationsmetoder samt kommunikationsstöd har stor påverkan på kommunikationen i sjuksköterskans arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)