En förskola i mångfald : En kvalitativ undersökning om hur förskollärare beskriver och resonerar angående sitt arbete med kulturell mångfald i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att utveckla kunskaper om förskollärares förståelse av kulturell mångfald samt hur de arbetar med att främja barns intresse och förståelse för olika kulturer. Samhällets ökande mångfald ställer höga krav på förskollärares förmågor att värna om och förhålla sig till olikheter gällande kulturella aspekter. Vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare som arbetar på förskolor med olika stor mångfald. Intervjuerna bearbetades och analyserades genom en tematisk analys utifrån det interkulturella perspektivet. Resultatet visar att förskollärare främst främjar barnens förståelse för olika kulturer genom att arbeta med språk, representation och olikheter. Det förekommer dock mycket osäkerhet avseende vilka delar som det ska fokuseras på och vidare hur detta ska inkluderas mer i verksamheten. Slutsatsen är att förskollärare upplever begränsningar i arbetet med kulturell mångfald och att deras förutsättningar bör ses över för att barn ska få likvärdiga möjligheter att utveckla en förståelse för värdet av kulturell mångfald.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)