Pedagogernas förhållningssätt i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Detta arbete syftar till att undersöka pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Det är av intresse att undersöka pedagogernas förhållningssätt gentemot barn i behov av särskilt stöd i relation till vad styrdokumenten säger. Detta kommer att studeras utifrån tre frågeställningar som presenteras i samtliga kapitel. Frågeställningarna är följande: vilka barn menar pedagogerna är i behov av särskilt stöd, hur upplever pedagogerna att förutsättningarna är för att jobba med barn i behov av särskilt stöd och hur pedagogerna resonerar kring förskolans uppdrag att vara till för alla barn. Studien är gjord genom intervjuer med fyra olika pedagoger och en förskolechef, där de har fått svara på frågor angående förhållningssättet till barn i behov av särskilt stöd. Teoretisk utgångspunkt är inkludering. Undersökningen visar att pedagogerna är medvetna om vad barn i behov av särskilt stöd innebär. Deras förhållningssätt och ambitioner är att förskolan är en plats för alla barn samt att de skall tillgodose alla barns behov. Läroplanens centrala del i förskolan har kommit att gynna barnen och har ökat pedagogernas kunskap och inblick i ämnet. Samtidigt menar pedagogerna att tillgodose alla barns behov är svårt då alla barn har olika behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)