Sökning: "digitala pengar"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden digitala pengar.

  1. 1. BIM i produktion : En undersökning om hur BIM kan implementeras  i produktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Byggteknik; Uppsala universitet/Byggteknik

    Författare :Lisa Håkansson; Julia Dannfors; [2019]
    Nyckelord :BIM; Building Information Model; Bluebeam; digitalisering; produktion; Dalux;

    Sammanfattning : The object of this report is to investigate how to implement BIM into the production part of the construction industry. How NCC should act to make the transformation as smooth and easy as possible. BIM, Building Information Modelling, is a way of working where you gather all information in one place. LÄS MER

  2. 2. Cash is [no longer] king: is an e-krona the answer? : - a de lege ferenda investigation of the Swedish Riksbank's issuing mandate and other legal callenges in relation to economic effects on the payment market

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenLinköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Arnela Imamovic; [2019]
    Nyckelord :E-crown; e-crown project; central bank digital currency; money; cash; banknotes and coins; physical money; tangibles; currency; legal tender; the Swedish Riksbank Act; commercial bank money; digital money; the Swedish Riksbank; central bank; commercial bank; bank; banking law; law; jurisprudence; monetary policy; safe and efficient payment system; cash-provision; economy; the payment system; digitalization; development of society; fractional reserve banking; bank run; zero lower bound; E-krona; e-kronaprojekt; digital centralbankspeng; pengar; kontanter; sedlar och mynt; fysiska pengar; valuta; lagliga betalningsmedel; affärsbankspengar; digitala pengar; Riksbanken; centralbank; affärsbank; bank; bankrätt; juridik; Lag 1988:1385 om Sveriges riksbank; penningpolitik; säkert och effektivt betalningsväsende; kontantförsörjning; ekonomi; betalningssystemet; digitalisering; samhällsutveckling; fractional reserve banking; bankrusning; zero lower bound;

    Sammanfattning : For the past decades, the Swedish public’s payment habits have changed, where the majority of the public has abandoned the old way of making payments, using cash, and instead opted for more modern payment solutions, digital money. The difference between cash and digital money is that cash is physical and only issued by the Riksbank, whereas digital money is created by and stored on accounts at commercial banks. LÄS MER

  3. 3. Effekter av kameraövervakning av boskap hos sex lantbrukare i Sverige

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Nicklas Johansson; [2019]
    Nyckelord :Kameraövervakning; Precision livestock farming; Smart farming;

    Sammanfattning : Bakgrund: Lantbruket står inför stora framtida utmaningar som t.ex. stora befolkningsökningar och minskade jordbruksarealer. Ett förslag för att lösa en del av problemet och öka effektiviteten inom lantbruket är att implementera och använda olika digitala tjänster och produkter. LÄS MER

  4. 4. ”Jag är övertygad om att internet var en del av att jag hamnade i just prostitution”. En studie om aktuell lägesbild i Malmö samt motivation till att sälja sexuella tjänster med internet som plattform.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Hälsa och samhälle

    Författare :Vendela Wendt; Johanna Svensson; Carmen Dinkha; [2019]
    Nyckelord :Bakgrundsfaktorer; Eskort; Sexuella tjänster; Internet; Lägesbild; Prostitution; Motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att identifiera en lägesbild i Malmö samt undersöka vilka bakgrundsfaktorer som motiverar individer till att sälja sexuella tjänster via internet. Studien berör även metodologiska hinder som finns vid studerandet av individer som säljer sexuella tjänster via internet. LÄS MER

  5. 5. Betala för att vinna – en explorativ studie om gamers inställning till mikrotransaktioner i digitala spel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Teknik och samhälle

    Författare :Andreas Persson; [2019]
    Nyckelord :digitala spel; DLC; mikrotransaktioner; loot-lådor; freemium; pay-to-win; affärsmodeller;

    Sammanfattning : Under de senaste tio åren har spelföretag hittat nya sätt att tjäna pengar på spel, såsom att stycka upp dem och sälja innehållet genom flera mindre transaktioner, så kallade mikrotransaktioner, via olika affärsmodeller. Tidigare var det vanligast med fullprisspel, eller premiumspel som de också kallas. LÄS MER