Spelar storleken någon roll? Digitalisering i revisionsprocessen hos revisionsbyråer av varierande storlek

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Spelar storleken någon roll? - Digitalisering i revisionsprocessen hos revisionsbyråer av varierande storlek Seminariedatum: 2019-06-04 Kurs: FEKH 69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ted Hörman, Anna Johansson, Camilla Modén Handledare: Karin Jonnergård Fem nyckelord: Digitalisering, Innovation, Storlek, Revisionsprocess, Revisionsbyrå Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka och förklara graden av digitalisering i revisionsprocessen hos revisionsbyråer av olika storlek. Detta för att analysera om det finns några eventuella samband i termer av digitalisering mellan de olika byråerna beroende på deras storlek samt förklara vad dessa samband kan bero på. Teoretiska perspektiv: Uppsatsens teoriavsnitt består av en litteraturbeskrivning samt en teoretisk utgångspunkt. Litteraturbeskrivningen redogör för revisionsprocessens olika delar samt för området digitalisering. Den teoretiska utgångspunkten består av tre teman: teorier om innovation, Davenport & Kirbys matris för automatisering och kognitiva teknologier samt teorier kring storlek och innovation. Metod: Uppsatsen tillämpar både en kvalitativ och kvantitativ forskningsstrategi, med tyngdpunkt på den kvalitativa. Kvalitativa data har samlats in genom intervjuer och kvantitativa data har samlats in genom en enkätundersökning. Enkätundersökningen bygger på en egenutvecklad modell: Digitaliseringsgrad i revisionsprocessen. Empiri: Det empiriska materialet utgörs av den samlade information som 17 intervjuer och 71 enkätsvar har genererat, där respondenterna har varit revisorer från olika revisionsbyråer av varierande storlek. Ytterligare en intervju utfördes med en tidigare FAR-anställd som är specialist på ämnet digitalisering och revision. Resultat: Resultatet visar att graden av digitalisering signifikant skiljer sig åt mellan de tre olika storlekskategorierna. Den generella inställningen till digitaliseringen är positiv. Angående synen på vad digitalisering innebär är byråerna begränsade i sitt synsätt jämfört med vad forskning och teorier säger. De samband som framkommit tyder på att det är byråns drivkraft och ledarskap samt balansen mellan resurser och flexibilitet som avgör graden av digitalisering. De medelstora byråerna hade, vid tidpunkten för studien, den högsta graden av digitalisering följt av de små och sist de stora.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)