FÖRSKOLLÄRARES MÖTE MED MÅNGKULTURELLA FÖRÄLDRAR : en kvalitativ studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete är att undersöka förskollärares möte med mångkulturella föräldrar. Vad för utmaningar upplever förskollärare i mötet med mångkulturella föräldrar och hur kan förskollärare inkludera mångkulturella föräldrar mer i verksamheten? Undersökningen skedde genom semistrukturerade intervjuer som spelades in på band, för att därefter transkriberas. Vi intervjuade totalt åtta förskollärare. Resultatet visade på att språket var den största utmaningen eftersom språket ledde till kommunikationssvårigheter. Förskollärarna ansåg att det var svårt när de inte kunde göra sig tillräckligt förstådda och att det fanns en osäkerhet om de mångkulturella föräldrarna verkligen förstod budskapet. Undersökningen visade att det var nödvändigt att använda sig av tolk när det kom till kommunikationssvårigheter i förskolan. Mötet med mångkulturella föräldrar upplevdes dock som något positivt för de flesta förskollärarna när man arbetade med att inkludera föräldrarna i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)