Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? : en retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av vitt nikotinsnus av varumärket Volt i podcasten “Ursäkta”

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Denna uppsats “Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? En retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av det vita snuset Volt i podcasten ‘Ursäkta’” är skriven av Emma Almers och Klara Bergholtz, studenter vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet, inom ämnesområdet Medie- och Kommunikationsvetenskap. Uppsatsen redovisar hur vitt nikotinsnus, en produkt med kända hälsorisker, på ett väldigt lyckosamt sätt marknadsförs i modern, icke-visuell reklamfinansierad media. Med hjälp av en retorisk analys och kritisk diskursanalys undersöker vi hur denna marknadsföring ser ut och hur den förhåller sig till övrigt innehåll. Det finns flertalet studier kring en unik visuell framställning vid marknadsföring av vitt snus. En väldigt aktiv marknadsföring via icke-visuell media har dock starkt bidragit till det stora genomslaget för denna produkt bland yngre, främst kvinnor, vilket denna uppsats belyser. Lagstiftningen gällande marknadsföring av nikotinsnus har sedan uppsatsens start och färdigställande ändrats och analysen och resultatet förhåller sig till framställningen främst innan denna form av marknadsföring reglerades, men frågeställningar och analys kring framställningen är fortsatt relevanta. Analysen visar att marknadsföringen i icke-visuell media kan liknas med native advertising som innebär att lyssnarna kan ha svårt att urskilja reklaminslag från övrigt innehåll. Diskursanalysen visar, tillsammans med reflektioner kring Baumans teorier, varför influencers och icke-visuell media såsom podcasts är viktiga för företags marknadsföring. Mer specifikt belyser vi hur social tillhörighet bekräftas via livsstilspodcasts och hur denna relation mellan sändare och lyssnare är så intressant för produkter som marknadsförs i denna typ av media.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)