Stress och motivation : Studenter vid Linnéuniversitetets resonemang kring stress och motivation utifrån deras universitetsstudier

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Studenter känner sig stressade flera gånger i veckan. Detta påverkar inte bara deras hälsotillstånd utan även deras motivation. Den här studien fokuserar på studenter vid Linnéuniversitetet och deras resonemang kring stress och motivation. Studien genomfördes genom en kvalitativ forskningsmetod där datainsamlingen skedde med hjälp av en kvalitativ intervju. Tio studenter deltog i studien och intervjuerna baserades på en intervjuguide med olika teman. Studenterna känner sig som mest stressade när de inte har kontroll på sin tillvaro var ett resonemang som kom fram i studien. Detta gjorde att de upplevde en negativ stress vilket oftast beskrevs i samband med skoluppgifter. Studenterna beskrev sin motivation som god när de var intresserade av ämnet de studerade samt det fanns ett mål att se fram emot. Vid brist på motivation upplevde studenterna detta som negativt för sin hälsa. Analysen av resultatet kopplas till studiens teoretiska ramverk Karasek och Theorells teori kring stress samt inre och yttre motivationsteorin. Teorierna redogörs i studien. Den här studien påvisar att resonemangen kring stress och motivation är viktiga för studenterna då för mycket stress och för lite motivation leder till ett negativt hälsotillstånd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)