Högerextremism - professionellas föreställningar om sin roll i processer som rör attitydförändring hos klienter. : En kvalitativ intervjustudie.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Tidigare forskning som ligger till grund för denna studie belyser bland annat faktorer som påverkar ingång i och avhopp från högerextrema grupperingar samt processer som rör attitydförändring i relation till detta. Det finns även forskning som belyser professionellas olika förutsättningar för att arbeta med klientgruppen och med förändringsarbete. Vidare belyses möten mellan professionell och klient med fokus på förhållningssätt och makt samt strategier för att bemöta högerextremister. Baserat på denna forskning har vi identifierat en kunskapslucka för forskning rörande hur allt detta uppfattas av de professionella som i praktiken möter klientgruppen.   Syftet med denna studie är att få en förståelse för professionellas föreställningar om sin roll i processer som rör attitydförändring hos klienter. Fokus för studien är professionella som i sitt arbete möter personer som riskerar att dras in i, är aktiva i eller som valt att hoppa av högerextrema grupper. De frågor som ställts för att besvara studiens syfte är 1) vilka föreställningar professionella har om processer som rör attitydförändring hos klienter de möter, 2) hur professionella upplever och reflekterar kring sin roll i möten med klienterna avseende vad som kan bidra till förändring av attityder samt 3) hur professionella upplever sitt maktförhållande till klienterna. De teorier som valts för studien är symbolisk interaktionism och teorier om makt.   Studien har en kvalitativ ansats. Åtta semistrukturerade intervjuer har genomförts med professionella som möter personer som riskerar att dras in i, är aktiva i eller valt att hoppa av högerextrema grupperingar. För analys av materialet har metoden innehållsanalys använts.   Studiens resultat antyder att professionellas föreställningar om sin roll i processer rörande attitydförändring hos klienter grundar sig i en förståelse för klienternas egen process i attitydförändringar. Vidare antyder resultatet att informanterna reflekterar kring och har kunskap om sin roll som professionell i möten med individer ur klientgruppen. Resultatet och diskussionen betonar de professionellas förhållningssätt gentemot klienterna de möter, samt vikten av att skapa en relation till klienten för att därefter jobba med attitydförändring. Vidare diskuteras slutsatser utifrån att informanterna antyder att det generellt verkar råda omedvetenhet och okunskap hos många professionella om förhållningssätt och bemötande gentemot individer ur klientgruppen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)