Närområdesundervisningens påverkan på elevers historiemedvetenhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Ett stort fokus i kursplanen för historia ligger på elevers historiemedvetenhet. Läroplanen (2011, s. 205) bedömer således att det är viktigt att elever kan se samband mellan dåtid, nutid och framtid. Denna förmåga har dock visat sig vara begränsad hos många elever. Frågan som väckte vårt intresse var därför vad det finns för strategier för att hjälpa elever att utveckla sin historiemedvetenhet. Vi valde att fördjupa oss i närområdesundervisningens vinster för att utveckla elevers historiemedvetenhet. Detta ledde till frågeställningarna: “stärks elevers historiemedvetenhet genom arbete med närområdet?” och “vilka för-och nackdelar finns det med att använda närområdet i historieundervisningen?”. Undersökningarna utfördes genom semistrukturerade intervjuer med lärare samt jämförande av tidigare forskning på ämnet. I resultatet framkom att studier med hjälp av närområdet kan gynna elevers kunskap i historia och kan hjälpa elever med dess historiemedvetenhet. Detta genom att eleverna får använda fler sinnen i sin inlärning, vilket skapar ett större engagemang och en känslomässig förståelse. Det framkom även att närområdesundervisning är särskilt gynnsam för elever som har svårigheter att ta till sig kunskap inom klassrummets väggar. Det finns dock logistiska och ekonomiska svårigheter med att använda närområdet. Det finnsäven brist på tid och det kan finnas utmaningar med elever som har svårt för förändringar. Slutsatsen blev dock att närområdesundervisning är övervägande positivt och bör användas mer för att ge elever en ökad historiemedvetenhet. Det ligger dock ett stort ansvar på lärarens kompetens att använda närområdet i undervisningen. Nyckelord: historia, historiemedvetenhet, närområdesundervisning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)