Studenters intention att bosätta sig i Luleå efter avslutad examen : En kvalitativ studie om effekten av platskommunikation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Forskningsproblem -  Hur kan kommunikationen av Luleås platsvarumärke utformas för att öka möjligheten att behålla flera studenter i kommunen efter avslutad examen för att öka kompetensförsörjningen? Metod - En litteratursammanställning genomfördes i syfte att undersöka tidigare skriven litteratur inom ämnet. Ett teoretiskt ramverk sammanställdes därefter och har fungerat som en grund för intervjuguiden men också för upplägget på empiri- och analyskapitlen. Datainsamlingen genomfördes i form av semistrukturerade intervjuer med studenter från två olika utbildningskategorier vid Luleå tekniska universitet, civilekonomer och civilingenjörer.   Resultat - Studenter från utbildningskategorierna civilekonom och civilingenjör har en relativt gemensam syn på Luleå som en plats att bo och jobba på. Majoriteten av respondenterna  kan inte tänka sig bo kvar i Luleå efter avslutad examen. För att förmedla Luleås platsvarumärke till studenter föredrar majoriteten av båda utbildningskategorierna, civilekonom och civilingenjör, Instagram som den huvudsakliga kommunikationskanalen men även Facebook. Teoretiska implikationer - Denna studie har bidragit till kunskap om hur invånare ur ett intressentperspektiv kan användas för att öka förståelsen mellan kopplingen platsimage och avsedda målgrupper. Studien bidrar även med kunskap inom place branding och miljömässig hållbarhet.  Praktiska implikationer - Studiens resultat är användbart vid utformningen och utvecklingen av kommunikationen för Luleås platsvarumärke i syfte att öka möjligheten att behålla fler studenter i kommunen efter avslutad examen för att öka kompetensförsörjningen. Mer specifikt ett utökat samarbete mellan Luleå tekniska universitet, Luleå kommun och Luleå näringsliv med fokus att skapa en gemensam, ärlig och kreativ platskommunikation av Luleå som stad. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)