Barns delaktighet i den pedagogiska dokumentationen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studien syftar till att fördjupa förståelsen för hur förskollärare möjliggör barns delaktighet i pedagogisk dokumentation. Studien framhäver barns delaktighet i den egna lärandeprocessen med utgångspunkt i läroplanen för förskolan, begreppsdefinitioner, sociokulturellt perspektiv samt tidigare forskning. För att skapa underlag till studien har vi intervjuat tio förskollärare. Det sammanställda resultatet av intervjuerna har delats in i sex olika rubriker. Resultatet visar att förskollärarna strävar efter att skapa en delaktig lärandemiljö, genom att involvera barnen i dokumentationsprocessen. Den pedagogiska dokumentationen synliggör och förstärker barns delaktighet genom att integrera deras egna ord, tankar och perspektiv. I det systematiska kvalitetsarbetet används pedagogisk dokumentation för reflektion, vilket möjliggör förbättring av undervisning och lärandemiljö. Slutsatsen är att förskollärarna använder dokumentationsmetoder som skapar dynamiska och meningsfulla lärandemiljöer och förbättrar undervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)