Lässvårigheter och matematikinlärning : En kvalitativ studie om vilka arbetssätt och metoder lärare och speciallärare i årskurs 2-3 använder för att stötta elever med lässvårigheter

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien var att ta reda på vilka arbetssätt och metoder lärare använder inom årskurserna 2-3 för att stötta elever med lässvårigheter i matematikinlärningen samt motiven till dessa. Studien sökte också efter om det fanns några likheter och/eller skillnader mellan de arbetssätt och metoder som klasslärare och speciallärare använde. Kvalitativa studier genomfördes med observationer och intervjuer av totalt 7 lärare och speciallärare vid en skola. Resultatet visade att de vanligaste arbetssätten lärare använde var enskild färdighetsträning, en-till-en undervisning och tänka högt. Andra förekommande arbetssätt var kooperativt lärande samt användning av grafiskt- och laborativt material. Det förekom olika motiv till valet av dessa. Det var mer likheter än skillnader mellan de arbetssätt och metoder klasslärare och speciallärare använde. Slutsatserna är att lärare använde många olika arbetssätt och metoder som hade möjlighet att stötta elever med lässvårigheter i deras matematikinlärning. Det fanns dessutom fler likheter än skillnader mellan klasslärare och speciallärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)